Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Logga in med säkerhetsdosa

Det finns idag flera olika typer av säkerhetsdosor i banken

  • Gråfrontdosan - en grå dosa med Swedbanks mynt högst upp
  • Myntdosan - en svart dosa med Swedbanks mynt högst upp
  • Ekendosan - en svart dosa med sparbankseken högst upp  
  • Kopparfärgad dosa - en liten kopparfärgad oval dosa med Swedbanks mynt högst upp  
  • Svart oval dosa - liten dosa med eller utan Swedbanks logga högst upp
  • Stora dosan - en stor silverfärgad dosa med Swedbanks logga eller utan logga
     

De fem första dosorna är små för att de ska vara lätta att ta med sig. Den stora dosan är avsedd för kunder med funktionshinder och kunder som har mindre behov att bära med sig dosan. Dosorna fungerar på lite olika sätt. För att du skall få rätt hjälp klicka på det avsnitt till vänster i navigeringen som stämmer överens med din dosa.

Kom ihåg

  • Säkerhetsdosan är en identitetshandling som ska förvaras så att obehöriga inte kommer åt den. Koden och dosan ska inte förvaras på samma ställe.
  • Om din dosa kommer bort eller blir stulen ska du, för att spärra din dosa, omedelbart ringa internetbankens Kundtjänst 0771-97 75 12 eller telefonbanken Personlig service 0771-22 11 22.
    Efter kl 23.00 ring Spärrservice 08-411 10 11, från utlandet +46 8 411 10 11.
  • Om dosan inte fungerar ska du alltid ta med den in till ditt bankkontor. Av miljöskäl ska du aldrig kasta dosan i soptunnan. 

Behöver du byta batteri på din dosa?

Observera att i de ovala dosorna och i den stora dosan byts aldrig batteriet. Om batteriet tar slut, byts hela dosan på ditt bankkontor.

 

Företagskopplad säkerhetsdosa

Vad är en företagskopplad dosa? 

En del företag vill att användaren på företaget ska ha en dosa som endast är kopplad till företaget. De personer som loggar in med en sådan företagskopplad dosa markerar detta i samband med val av inloggningsmetod. Med en företagskopplad dosa har du endast åtkomst till företagsengagemang. Du kan inte använda den för att logga in i internetbanken som privatkund.

Hur vet jag om jag har en företagskopplad säkerhetsdosa?

Det enklaste sättet att ta reda på om du har en företagskopplad dosa är att testa att välja Företagskopplad dosa. Om du bara kan logga in när du valt Företagskopplad dosa är det den du använder när du loggar in i internetbanken för företagets räkning.  

Du väljer internetbankstjänst

Efter inloggningen kommer du som har tillgång till flera engagemang att få en lista på dessa och kunna välja vilket engagemang du vill gå vidare till. Efter varje val kan du alltid gå tillbaka till den här sidan och välja ett annat engagemang utan att behöva logga in i igen.

Så här gör du: 

  • Du börjar alltid med att identifiera dig själv oavsett om du ska göra bankärenden som privatperson eller företagsanvändare. Om du har tillgång till fler internetbankstjänster* kommer du till en valsida där du kan välja vilken tjänst du vill arbeta med.
  • På valsidan presenteras dessa tjänster ordnade under de banker du har avtal med kring respektive tjänst.
  • Du kan bara arbeta med en tjänst åt gången och genomför alltså dina bankärenden med den banken och de konton du har där.
  • Du kan sedan återvända till denna valsida och fortsätta med en annan av dina tjänster genom att klicka på menyvalet "Byt profil" som du hittar överst på sidan.
     

* Till exempel internetbanken ung, internetbanken privat eller internetbanken företag.

Stäng Skriv ut