Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Ändra Internationell betalning

Internationella betalningar daterade för betalning framåt i tiden kan ändras både före och efter det att du har godkänt med säkerhetsdosa/bankID på kort fram till den har genomförts.

Betalningar som du ännu inte har godkänt

Det finns flera olika sätt att göra ändringar i betalningar som ännu inte har godkänts:

  • Under registrering
    Du kan göra ändringar allteftersom du registrerar betalningen fram till dess att du klickar på knappen Lägg till och betalningen flyttas till betalningslistan.
  • När du befinner dig på någon av följande tre sidor är tillvägagångssättet för ändring detsamma:
    - Betalningslistan
    - Internationella betalningar – välj för godkänn
    - Internationella betalningar - godkänn
    Klicka på mottagarnamnet under Mottagare. Du kommer till sidan där du kontrollerar dina betalningsuppgifter. Välj Ändra för att komma till sidan där du kan ändra en betalning. Klicka på Fortsätt när du har gjort dina ändringar. Du kommer då till sidan Meddelande till mottagaren där du vid behov kan göra ändringar, klicka på Fortsätt. Du kommer åter till sidan där du kontrollerar betalningsuppgifter. Är du nöjd med dina ändringar klickar du på Spara. Den ändrade betalningen visas då åter i betalningslistan till höger på sidan.

Betalningar som du har godkänt

Internationella betalningar som inte ännu godkänts eller betalningar med ett framtida betalningsdatum kan ändras.

Det finns två sätt att ändra en internationell betalning som redan godkänts men ännu ej genomförts:

  • Från sidan Internationell betalning – bekräftelse: När du har godkänt betalningen visas en bekräftelse.
    1. Härifrån kan du ändra betalningen genom att klicka på mottagarnamnet under Mottagare. Du kommer till sidan Uppgifter om internationell betalning. Om du är företagskund och första personen att godkänna en betalning som ska godkännas av ytterligare en person (kontrasigneras) kommer du till sidan Internationella betalningar - kontrollera uppgifter.
    2. Klicka på Ändra. Betalningen flyttas tillbaka till registreringsfälten och du kan göra dina ändringar.
    3. Avsluta med att godkänna betalningen.
  • Från Aktuella kontohändelser – Internationella betalningar: I huvudmenyn väljer du Betala/Överföra – Kontohändelser översikt – Aktuella kontohändelser – Internationella betalningar.
    1. Klicka på mottagarnamnet under Mottagare. Du kommer till sidan Uppgifter om aktuell internationell betalning.
    2. Klicka på Ändra. Betalningen flyttas tillbaka till registreringsfälten och du kan göra dina ändringar.
    3. Avsluta med att godkänna betalningen.
Stäng Skriv ut